Recepten

Zoete aardappel met boontjes en gehakt

augustus 23, 2015
Zoete aardappel met boontjes en gehakt

Zoete aardappel met boontjes en gehakt

Lekker en gezond eten vind ik belangrijk, maar ik houd het ook graag makkelijk. Er is immers altijd tijd te kort! Het avondeten maken wij altijd zelf en op de ouderwetse manier. Dat betekent geen pakjes of zakjes toevoegen, zelf groente snijden en het eten zelf kruiden. Veel mensen denken dat je dan erg veel tijd kwijt bent of heel goed moet kunnen koken, maar dat is onzin. Binnen een half uurtje hebben wij meestal het eten wel op tafel staan. Roos eet alles lekker met ons mee. We passen ons eten wel hier en daar aan haar aan (geen zout en minder sambal en pepers), maar dat doen we zo min mogelijk. Gelukkig vindt ze bijna alles even lekker. Hopelijk blijft dat zo! Ik deel hier haar lievelingsgerechten met jullie. De hoeveelheden zijn voldoende voor 3 personen: 1 dreumes/peuter en 2 volwassenen.

 

Zoete aardappel met boontjes en gehakt

 

Benodigdheden:

  • 3 / 4 grote zoete aardappelen
  • Koriander (liefst vers)
  • Olijfolie en margarine
  • Boontjes (500 gram)
  • Nootmuskaat
  • Rundergehakt (250 gram)
  • 1 ei
  • Paneermeel
  • Gehaktkruiden
  • Basilicum
  • Parmezaanse kaas

 

Bereiding:

Schil de zoete aardappelen en kook ze tot ze zacht zijn. Dop ondertussen de boontjes en kook deze ook gaar. Let op, boontjes hoeve niet zo lang te koken, dus het is vroeg genoeg om ze 10 minuten voor etenstijd op te zetten.

 

Voeg het gehakt en het ei samen en hussel het met een vork. Voeg hieraan flink wat paneermeel toe en de gehaktkruiden (niet te veel vanwege te veel zout), basilicum en geraspte Parmezaanse kaas toe. Kneed dit samen en rol er kleine gehaktballetjes van (lekker snel klaar). Wij maken er meestal een stuk of 8. Doe wat margarine in een braadpan en braad de gehaktballetjes op laag vuur gaar.

 

Giet de aardappelen af. Voeg een beetje margarine, een scheutje olijfolie en flink wat koriander toe. Stamp de aardappelen tot puree. De boontjes ook afgieten, klein beetje margarine toevoegen en nootmuskaat naar smaak toevoegen.

 

Klaar is je maaltijd! Voor Roos snijden we het in kleine stukjes en husselen we het door elkaar. Zelf eten we een ‘normaal’ bord.

 

P.S. Wist je dat zoete aardappel een groente is? Lekker zoet voor de kids en toch super gezond!

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply sdorttuii plmnr december 6, 2015 at 7:12 pm

    An impressive share, I just given this onto a colleague who was doing a little analysis on this. And he in fact bought me breakfast because I found it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the treat! But yeah Thnkx for spending the time to discuss this, I feel strongly about it and love reading more on this topic. If possible, as you become expertise, would you mind updating your blog with more details? It is highly helpful for me. Big thumb up for this blog post!

  • Leave a Reply