Fitte Mama Dagboek

Week 2: een stapje terug

januari 18, 2016
stapje terug

Week 2: een stapje terug

De tweede week op weg naar een fitte mama zit er alweer op. Jammer genoeg verliep deze week niet helemaal zoals ik wilde. Daarover later meer. Allereerst een update over het afkicken van mijn suikerverslaving.

SUIKERVERSLAVING

In de eerste week ben ik cold turkey gestopt met het eten van suiker. De eerste dagen had ik flinke last van hoofdpijn, vermoeidheid, duizeligheid en moest ik de hele dag denken aan eten. De afgelopen week ging dat direct een stuk beter. Van lichamelijke bijwerkingen heb ik helemaal geen last meer gehad. Na een dag of drie was dit over en het is gelukkig niet meer teruggekomen. Ik had ook eigenlijk helemaal geen last van een honger gevoel. Wat ik wel erg lastig vond zijn de momentjes ’s avonds op de bank. Na een drukke dag met de kids vind ik het heerlijk om op de bank te ploffen met een kopje thee en iets zoets. Dat kan nu dus niet meer. Dat kopje thee drink ik nog wel, maar het voelt toch een beetje kaal zo.

GEZONDER ETEN

Het gezonde eten bevalt heel goed. Ik vind het eten lekker, het vult goed en ik voel me direct een stuk lekkerder in mijn vel zitten. Wat het lastig maakt is dat ik steeds iets moet bereiden. Ik probeer het makkelijk te houden, maar het is toch een stuk meer werk dan het smeren van een boterham. De verleiding om dit te doen is dus wel erg groot. Hier en daar smokkel ik een beetje. Een boterham omdat ik anders te laat kom bij een afspraak en een broodje bij het ontbijt in het weekend. Moet kunnen vind ik, al houd ik er wel direct een opgeblazen gevoel aan over. Een frisse maaltijd salade valt veel beter, maar met een jengelend kind aan je been is dit toch wat lastiger om te maken. Ik zorg en nu voor dat ik zelfgemaakt bananenbrood in de koelkast heb liggen voor de plotselinge trek. En anders pak ik een banaan of een appel met een hand noten.

SPORTEN

Met het sporten ging het jammer genoeg wat minder goed. Vorige week kreeg ik al last van mijn pols en deze week werd het alleen maar erger. Ik kon dus niet anders dan een stapje terug doen. Dinsdag werd ik wakker met een flinke steek in mijn pols en onder mijn duim was een bult ontstaan. Ik ben er direct mee naar de huisarts gegaan. Zij zag direct wat het was: een ganglion. Dit is een bobbeltje wat veroorzaakt wordt door een uitstulping van de peesschede of van het kapsel dat om het gewricht zit. Het is niet gevaarlijk, maar wel pijnlijk. Woensdag kon ik terugkomen en werd het direct onder verdoving behandeld. Hierna moest ik mijn pols 2 dagen rust geven. De oefeningen van Kayla Itsines kon ik dus niet allemaal uitvoeren. Opdrukken en burpees bijvoorbeeld zijn erg belastend voor je pols. Ik ben wel gewoon gaan trainen, maar heb andere oefeningen bedacht ter vervanging. Gelukkig heb ik aardig wat gewichten thuis liggen, dus daar kon ik wel mee uit de voeten. Jammer genoeg heeft de behandeling het probleem niet volledig opgelost. Mijn pols doet op het moment geen pijn meer, maar ik voel nog wel een bobbeltje. De kans is groot dat het terug komt. Wanneer dat het geval is moet het door de chirurg verwijderd worden. Hopelijk zal dat niet nodig zijn. Ik ben nu wel weer gewoon aan het sporten, maar ik houd goed in de gaten of het opnieuw pijn gaat doen. In dat geval zal ik toch weer een stapje terug moeten doen.

Al met al ben ik toch wel tevreden over mijn tweede week. Ik merk in ieder geval wel dat de cardio oefeningen elke keer iets beter gaan. Dat motiveert om door te gaan. Daarbij vind ik het heerlijk om weer te sporten. Dat had ik echt te lang niet gedaan. Je voelt je daarna zo lekker energiek en vrolijk. Voorlopig ga ik dus lekker door met het bbg programma!