Over mama zijn

Voorkom overgewicht bij je kindje

maart 18, 2016
Voorkom overgezicht bij je kindje

Voorkom overgewicht bij je kindje

Afgelopen week hadden wij weer een afspraak bij het consultatiebureau voor Mick. Hij kreeg weer twee inentingen (zielig) en er werd gekeken naar zijn ontwikkeling. Gelukkig doet hij het hartstikke goed. Tussen neus en lippen door liet de verpleegkundige mij alleen wel weten dat hij iets ‘aan de maat’ is. Ja, zijn gewicht zit inderdaad bovenaan de curve en hij is lekker bol, maar ik maak me er geen zorgen over. Hij krijgt nog volledige borstvoeding en volgens mij kan daar niks mis mee zijn. Trekt vanzelf wel bij zodra hij lekker gaat kruipen en lopen. Ik laat haar dus maar lekker kletsen.

Toch begrijp ik de zorgen wel. Overgewicht bij kindjes komt nou eenmaal steeds vaker voor en dat is uiteraard geen goede ontwikkeling. Kindjes met overgewicht hebben namelijk een grotere kans om op latere leeftijd ook te zwaar zijn. Ik denk dat we allemaal wel weten welke gezondheidsrisico’s daar aan kleven. Kindjes kunnen ook behoorlijk hard zijn naar elkaar. Een gemene opmerking naar een ander kindje is snel gemaakt. Wanneer dit gaat over overgewicht kan dit een kindje flink onzeker maken. Reden genoeg dus om het gewicht van je kindje een beetje in de gaten te houden.

Ik zocht een aantal handige weetjes en tips bij elkaar, die ervoor kunnen zorgen dat je kindje niet te zwaar wordt:

- Wist je dat doorlopend steeds een beetje eten ‘grazen’ wordt genoemd? Deskundigen zijn het erover eens dat dit dik maakt. Het is beter om te kiezen voor drie goede maaltijden.

- Wil je, je kindje toch tussendoortjes geven? Kies dan voor stukjes wortel, appel of komkommer. Tussendoortjes zoals Liga, knijpfruit en Sultana bevatten veel suiker.

- Het ligt voor de hand, maar zorg voor voldoende beweging. Klinkt ingewikkelder dan het is. Het is namelijk echt niet nodig om je kindje lid te maken van allerlei sportverenigingen. Laat hem of haar gewoon zoveel mogelijk zelf lopen. Even naar de supermarkt, de speeltuin of simpelweg de trap omhoog. Alle kleine beetjes helpen.

- Wist je dat het voor een kind nog heel moeilijk is om te luisteren naar zijn hongergevoel? Hij kan dus nog niet zo goed bepalen wanneer hij genoeg heeft gehad. Zeker tijdens afleiding van TV of tablet gaat het eten gedachteloos. Wen je dus aan om je kindje aan tafel te laten eten zonder afleiding van TV, tablet of speelgoed.

- Kindjes die eigenlijk aandacht van hun ouders willen, kunnen in plaats van te vragen om deze aandacht, ook gaan vragen om eten. Vind je dat je kindje veel zeurt om eten en lekkers? Probeer dan eens om je kindje af te leiden door actief met hem of haar te gaan spelen. Ga lekker samen knutselen of naar de speeltuin en je zult zien dat je kindje veel minder om eten vraagt.

- Probeer je kindje meer plantaardig en minder dierlijk te laten eten. Plantaardige voeding bevat veel vitaminen, mineralen, onverzadigde vetten, eiwitten en vezels. Denk hierbij aan groente en fruit, maar ook aan noten, zaden en granen.

- Vermeid sapjes en kant-en-klaar maaltijden zoveel mogelijk. Sapjes bevatten veel suikers en kant-en-klaar maaltijden en eten uit zakjes bevatten veel zout (en ook suiker overigens). Groente uit de diepvries of uit blik kan wel en dat ik ook lekker makkelijk!

Wat doen jullie eraan om ervoor te zorgen dat je kindje niet te zwaar wordt? Hebben jullie nog tips die ik aan deze lijst kan toevoegen?

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply