Fitte Mama Dagboek

Afkicken van mijn suikerverslaving (deel 1)

januari 4, 2016
Afkicken suikerverslaving 1

Afkicken van mijn suikerverslaving (deel 1)

Vandaag ziet mijn ontbijt er heel anders uit dan voorgaande maanden. Ik drink groene thee en eet zilvervliesrijstwafels met een gekookt eitje en kaas. De afgelopen tijd ontbeet ik met een kop koffie met melk en suiker en twee boterhammen met hagelslag. Ook de rest van de dag was mijn suikerconsumptie behoorlijk hoog. Ik kan met recht zeggen dat ik de afgelopen periode een flinke suikerverslaving heb ontwikkeld.

In het kader van “Fitte Mama” wil ik daar vanaf. Ik hoef er niet voor geleerd te hebben om te weten dat suiker super ongezond is. Toch Google ik nog even op “wat doet suiker met je?”. Ik vind genoeg informatie om alle alarmbellen af te laten gaan: vetopslag (lovehandles), vermindering van je libido, verstoring van je mineralenbalans, candida (gist in je darmflora), verhoogt risico op kanker, onrustig, labiel, nerveus, concentratieproblemen, depressiviteit, lusteloosheid, uitgeputte bijnieren, aderverkalking, een constant honger-gevoel, ontregeld immuunsysteem met kans op ontstekingen, oorzaak van diabetes 2.

Meer dan genoeg redenen om gemotiveerd te zijn lijkt me!

Wel lees ik op Internet dat mij een aantal afkickverschijnselen te wachten staan. Denk hierbij aan:
- Hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid
- Stijve spieren
- Onverklaarbare krampen en pijntjes
- Stemmingswisselingen, rusteloosheid, vermoeidheid
- Zweten, trillerigheid
- Slapeloosheid
- Meer behoefte aan koolhydraten
- Versterkte emoties
- Beslagen tong, slechte adem

Ik ben benieuwd hoeveel ik hiervan zal gaan merken. Het schijnt dat ik hier een week of 2 last van kan hebben. Na afloop zal ik jullie laten weten wat ik ervan gemerkt heb.

Er zijn flink wat producten die ik dagelijks eet, die ik moet gaan schrappen, zoals:
- Suiker in mijn koffie
- Brood met hagelslag
- Special K cornflakes
- Tussendoortjes, zoals chocola en koekjes
- Aardappels

Natuurlijk kan ik niet zomaar van alles schrappen, zonder vervangende producten. Vanmiddag ga ik dus naar de natuurwinkel om flink wat inkopen te gaan doen. De producten die ik wel wil gaan eten zijn:
- Havermout
- Musli met probiotische yoghurt (zonder suiker)
- Groene thee
- Rauwkost en fruit
- Sla en roerbakgroentes
- Zilvervliesrijst en volkoren spelt pasta
- Zelfgemaakte notenrepen of bananencake (zonder suiker)

Vanaf vandaag schrap ik suiker dus volledig van mijn menu. Ik ga gezonder eten en ik ga er bij sporten. Ik kijk nu al uit naar de positieve effecten van deze verandering, maar ik verwacht dat ik eerst door een behoorlijk pittige week (weken) zal moeten gaan.

Hoe starten jullie deze eerste week van januari? Hebben jullie ook goede voornemens? En zo ja, welke?

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply