Fitte Mama Dagboek

Week 1: hoofdpijn, spierpijn en polsblessure

januari 11, 2016
Fitte mama week 1

Week 1: hoofdpijn, spierpijn en een polsblessure

De eerste week op mijn weg om een fitte mama te worden zit er op. Ik moet eerlijk toegeven dat ik er misschien een klein beetje makkelijk over dacht, want het viel niet mee. Hierbij het verslag van hoe de week is verlopen.

Sporten

Ik ben begonnen met het BBG trainingsprogramma van Kayla Itsines. Voor de mensen die hier nog nooit van gehoord hebben. BBG staat voor Bikini Body Guide. In deze gids staat een volledig trainingsschema omschreven. In de eerste 4 weken doe je het volgende:
- 2 of 3 keer per week een circuittraining (30 minuten)
- 2 of 3 keer per week een low intensity training zoals wandelen of fietsen (35 – 45 minuten)
- 1 keer per week stretchen

Ik heb met netjes aan het programma gehouden, wat ik al een prestatie op zich vind. Dag 1 ging ik super enthousiast van start. ’s Morgens deed ik de circuittraining en ’s avonds had ik yogales. Daar ging ik op de fiets naartoe (40 minuten enkele reis). De volgende dag kon ik bijna niet meer lopen van de spierpijn, pfff!

Woensdag deed ik het arm- en buikspierencircuit. Dat mijn buikspieren niet sterk waren had ik wel verwacht na een zwangerschap, maar mijn armen had ik toch wel wat sterker ingeschat. Ik sjouw tenslotte de hele dag met een baby en een dreumes rond. Door het opdrukken en de burpees heb ik jammer genoeg mijn rechterpols overbelast. Ik heb hier eerder last van gehad en het is nu weer terug. De rest van de week heb ik het dus gelaten bij wandelen, zodat mijn spieren een beetje konden herstellen. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst zoveel spierpijn heb gehad. Maar goed, alle begin is moeilijk, dus ik moet er even doorheen.

Afkicken

Naast beginnen met sporten, stopte ik juist met suiker eten en koffie drinken en dat heb ik geweten! Vooral de eerste 2 á 3 dagen voelde ik me beroerd. Ik kreeg hoofdpijn, voelde me duizelig en kon alleen maar aan eten denken. Met name brood vond ik heel erg lastig om te laten staan. Ik at helemaal niet weinig (daarover straks meer), maar toch voelde ik me niet verzadigd. Dat zal toch wel door het stoppen met suiker te maken hebben.

Of de afkickverschijnselen zoals hoofdpijn en duizeligheid kwamen door het stoppen met suiker eten, het stoppen met koffie drinken of het beginnen met sporten weet ik niet. Waarschijnlijk is het een combinatie van de drie. Na drie dagen waren deze afkickverschijnselen zo goed als verdwenen. Ik moet zeggen dat de bijwerkingen ook wel motiveerden om vol te houden. Blijkbaar leefde ik toch echt flink ongezond!

Doordeweeks heb ik me 100% gehouden aan het afkicken, maar in het weekend heb ik wel wat gesmokkeld. Drie boterhammen, een glaasje witte wijn en een stuk chocola. Valt reuze mee, al zeg ik het zelf. Ben behoorlijk trots op mezelf!

Gezonder eten

Zoals ik eerder al schreef schrapte ik een lijst ongezonde producten van mijn menu. Hiervoor moest ik natuurlijk wel vervanging zoeken, want niet eten is voor mij absoluut geen optie. Bovendien is het helemaal niet gezond en slecht tijdens het geven van borstvoeding. Ik vind het heel belangrijk om veel gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen. Het was wel even zoeken naar wat ik zoal kon eten op een dag. Met name de eerste dagen had ik steeds een onverzadigd gevoel. Ik had niet echt honger, maar ik denk dat mijn lichaam moest wennen aan het andere eten. Ik probeerde een aantal nieuwe recepten uit, die heel goed bevielen (bananenbrood, notenrepen). Ze vullen goed en zijn vrij gemakkelijk te bereiden. Ik zal ze dus zeker blijven eten, maar ik ben ook van plan om de komende tijd op zoek te gaan naar nog meer leuke recepten.

Hebben jullie tips? Ze zijn van harte welkom!

Hierbij een voorbeeld van hoe mijn eetpatroon en op een gemiddelde dag uit zag:

8.00 uur: rijstwafel met zonnebloempitpasta en rijstwafel met gekookt eitje
10.00 uur: probiotische yogurt met banaan, noten, agave siroop, havermout, dadels en rozijntjes
13.00 uur: ceasar salade met gebakken kipfilet
16.00 uur: appel met zelfgemaakte noten-dadel-kokosreep
18.30 uur: volkoren speltpasta met gehakt-tomatensaus en een salade

Daarbij drink ik de hele dag groene thee en water.

Resultaat

Het was een pittige week om mee te beginnen. Met name de eerste dagen vond ik erg lastig en voelde ik me niet goed. Ondanks dat heb ik het goed volgehouden en daar ben ik erg trots op. Natuurlijk was het beter geweest als ik in het weekend niet had gesmokkeld, maar ik denk dat ik ook niet te streng moet zijn, want anders wordt het wel erg lastig om het vol te houden. Ik ben erg benieuwd hoe het komende week zal gaan en of ik verbetering zal merken.

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Danique januari 11, 2016 at 5:11 pm

    Topper!! Goed gedaan!!

    Maar what about HIIT?

    • Reply Elske januari 11, 2016 at 6:57 pm

      Thanks! ☺️ Hiit komt toch pas in de volgende 4 weken?

    Leave a Reply